Kursu Darbs   

                                                         kursi@progmeistars.lv

 

#22   2009. gada 28. oktobris

                                        ®

 

Pulkveža Brieža 6-1,

tel.  26428902, 67336035, www.progmeistars.lv


                                                                                                                             


 


Uzņemšanas noteikumi.

Apmaksa pār apmācību programmēšanai pirmā semestra grupās ir pazemināta pār 30%! Par apmācību sākuma un lietišķa nodaļas pirmā semestra grupās tagad jāmaksā 34Ls, bet pār apmācību pamatnodaļas pirmā semestra grupās - 59Ls.

Bez pārrunām tiek pieņemti skolēni uz lietišķo nodaļu.       Bez pārrunām sākumnodaļā un pamatnodaļā tiek pieņemti citu nodaļu kursanti, kuriem ir mūsu pasniedzēju rekomendācijas.      Bez pārrunām tiek pieņemti skolēni ar labām atzīmēm matemātikā un olimpiāžu godalgas ieguvēji. Reflektants uzrāda administrācijai diplomu vai liecība.

     Pēc pārrunas rezultātiem tiek pieņemti pārējie skolēni. Līdz 08.01.2010 reflektants vienojas ar administrāciju par pārrunas laiku.

8. janvārī no 16.00 līdz 19.00 un 9. janvārī no 11.00 līdz 13.00 kursu telpās (Rīga, Pulkvežu Brieža,  6-1) notiks pēdējas pārrunas. Lai Jūs pielaistu pie 8.-9. janvāra pārrunām, Jums vajadzētu piereģistrēties caur internētu vai pa telefoniem 67336035, 26428902.

Jāzina savs personas kods. 5.-11.klašu skolēnu uzņemšana maksas grupās sākumnodaļā un pamatnodaļā tiek veikta 3 reizes gadā janvārī, maijā, septembrī.

 

Mācīšana internētā tiešsaitē.

Šī efektīva metode  ir neaizstājama nerīdziniekiem, kā arī skolēniem ar ierobežotām pārbīdes iespējām.

Aktīvi tiek izmantots Skype un cita programmatūra. Viena nodarbība ilgst 1,5-2 stundas. Nedēļā notiek 1-2 nodarbības (pa vakariem). Klase sastāv no 3-4 skolnēiem. Nav obligāti, lai tie visi būtu no vienas apdzīvotas vietas. Tagad strādā grupa, kurā mācas vienlaicīgi Rīgas, Rēzeknes un Talsu skolēni.

            Apmācības apmaksa ar 30% atlaidi par pirmo semestri  ir 88Ls. Maksa par apmācību  pa internētu ir lielāka (grupa ir mazāk 2 reizēs), bet kursants nemaksa par  braukšanu un netērē uz to laiku Pieteikumus var atsūtīt pa adresi kursi@progmeistars.lv vai piereģistrēties internetlapā nodalījumā reflektantiem > reflektantu reģistrācija..

Pats par sevi saprotams, ka kursi negarantē visu pieteikumu apmierināšanu.

 

Pulciņi un semināri.

Matemātikas semināru tematika ir saistīta ar attīstošajiem uzdevumiem un ar skolas matemātikas  tematu «slīpējumu». Vadītājs Aleksandrs Kaņevskis. Nodarbības notiek:

v     6.-8. klašu skolēniem  - pa ceturtdienām, plkst. 16:00., II aud.;

v     8.-10. klašu skolēniem - pa piektdienām, plkst. 16:00.,  II klasē.

Matemātikas  pulciņu nodarbību tematika ir saistīta ar olimpiāžu līmeņa uzdevumu risināšanu. Nodarbības notiek:

v     6.-8. klašu skolēniem   - pa pirmdienām, plkst. 16:45., II aud. Vadītājs Mihails Ļitvinskis.

v     8.-10. klašu skolēniem   - pa piektdienām, plkst. 17:00.,  2. stāvā. Vadītājs Marks Gitermans.

Pulciņā "Sporta programmēšana  tiem, kas atrodas savējās olimpiāžu karjeras sākumā" nodarbības notiek pa pirmdienām, krievu valodā. Nodarbību sākums 17:00.  2.stāvā.    Pulciņa vadītājs Sergejs Meļņiks.

Visas šīs nodarbības ir bezmaksas!

            Vietu daudzums katrā pulciņā un seminārā ir ierobežots. Pierakstīties var: tieši kursos; izmantojot elektronisko pastu kursi@progmeistars.lv; pa tālruņiem 67336035, 26428902.

 

 

 

 

IOI’2009

 

Šogad visi pārstāvji no Latvijas dabūja medaļas visprestižākā starptautiskā olimpiādē programmēšanā skolnieku vidū IOI 2009. Labākais rezultāts mūsu komandā bija datorkursu „Progmeistars” kursantam un pasniedzējam Eduardam Kaļiņičenko(Rīgas 71. vidusskola) – sudraba medaļa..Pēc redakcijas lūguma Eduards atainoja šī patīkamā notikuma hroniku

 

Eduards Kaļiņičenko

 

06.2009 - 07.2009 – Rīga – sagatavošanās.

Tātad, sagatavošanās divdesmit pirmajai starptautiskajai olimpiādei (IOI2009) informātikā, kura norisinājās no 8. līdz 15. augustam 2009. gadā, sākās jau jūnijā. Uzreiz tika izvēlēts intensīvs grafiks – no pirmdienas līdz sestdienai – 7-8 stundas dienā. Tas viss notika „Progmeistars” telpās S.Meļņika vadībā (Latvijas izlases treneris, Progmeistars vadošais pasniedzējs, daudzu olimpiāžu uzdevumu autors, red). Pie tam daudzu treniņu veidi bija diezgan atšķirīgi. Pirmkārt, treniņsacensības – 5 stundas, 3-4 uzdevumi, nekādas pretimnākšanas (nu gandrīz). Sacensības tika ņemtas īstas (t.i. palika oriģinālais uzdevumu komplekts), un tika pārbaudītas zināšanas dažādās kategorijās. Otrkārt, nodarbības pēc tēmām. Sīkāk – tika ņemta kaut kāda tēma, stāstīta teorija par to un doti uzdevumi risināšanai. Pie tam diezgan bieži tie tika risināti kolektīvi – un derētu pateikt, ka uzdevums ļoti bieži tika atrisināta kopīgu spēku un ideju rezultātā. Tādos tempos mēs strādājām apmēram līdz jūnija beigām, un pēc tam paņēmām brīvu laiku uz trim nedēļām dažādu iemeslu dēļ – dažiem sākās nometnes, bet Normunds (Vilciņš, Rīgas Valsts 1. ģimnāzija) paguva aizbraukt uz starptautisko olimpiādi matemātikā. Apmēram jūlija vidū sagatavošanās atsākās. Kādam tāds grafiks var šķist sasprindzināts, bet es pie tā jau esmu pieradis, tā kā man šī ir jau trešā sagatavošanas vasara, pie tam vēl, dažādu uzdevumu kodēšana/risināšana sagādā man prieku. Pie jūlija beigām tika sasniegti    sekojoši    rezultāti:    tika    izanalizēti   aptuveni  100  uzdevumu,  Oļegs   (Ošmans,   Rīgas  Valsts  1.  ģimnāzija)


uzrakstīja programmu Pitonā, kas testēja programmas, es iemācījos no attāluma iemest miskastes grozā marķierus/pudeles, bez tā vēl tika savākta milzīga kolekcija salvešu no Narvesen. Bet nopietni runājot, tad sagatavošanās bez šaubām ir svarīga. Pirmkārt, tā ir praktika, un kā saka angļi – „practise makes perfect”. Otrkārt, mēs uzzinājām vai atsvaidzinājām atmiņā daudzas metodes. Treškārt, tāda sagatavošanās ļauj ieiet ritmā. Nu protam, arī jo vairāk uzdevumus tu esi atrisinājis, jo vairāk tev galvā nāk dažādas metodes jaunu uzdevumu risināšanā. Lūk tā arī, diezgan ātri, pienāca nodarbību pēdējā diena – 29. jūlijs. Lai gan ne īsti pēdējais. Priekšā vēl bija trīs dienu ilgas treniņu kopas Igaunijas pilsētā Kääriku kopā ar igauņu valstsvienību.

 

30.07.2009 - Kääriku pirmā diena.

Šajā braucienā devās daudzi – visa izlase, 3 Opmaņi, Sergejs Meļņiks un Verza ar savu ceļabiedri. (Rihards un Rūdolfs Opmaņi: LU Datorikas fakultātes doktorands un maģistrants; Latvijas olimpiādēs informātikā LIO žūrijas locekļi un uzdevumu autori. Mārtiņš Opmanis: LU Matemātikas un informātikas institūta pētnieks, ilggadējs LIO žūrijas vadītājs un valstvienības vadītājs starptautiskās olimpiādēs, daudzu    olimpiāžu uzdevumu autors; Artūrs Verza: LU Datorikas fakultātes maģistrants; LIO žūrijas loceklis un daudzu uzdevumu autors; valstvienības vadītāja vietnieks starptautiskajās olimpiādēs. Red.) Visam šim pasākumam bija jāaizņem 3 dienas ar 2 izlašu līdzdalību: Latvijas un Igaunijas. Diemžēl šogad Lietuva šāda veida pasākumos piedalīties atteicās. Mūsu rīcībā bija 2 mašīnas uz 10 cilvēkiem. Sadalījāmies un braucām. Vajadzēja braukt apmēram 150 kilometrus. Pirms izbraukšanas sarunājām tikai vienu – satiekamies pie Valkas iebrauktuves. Tur mēs nokļuvām pirmie, atpūtāmies. Beidzot ieradās otrā mašīna, un mēs devāmies tālāk, tiesa te jau turējāmies vienkopus. Šķērsojām robežu, uz kuras mūs neviens neapturēja, un pēc neilga laika mēs, beidzot, bijām galā. Mūsu 10 cilvēku lielo delegāciju sagaidīja igauņi, mazākā sastāvā – tikai 5 cilvēki: izlase un 1 līderis. Pasveicinājām viens otru, un devāmies apskatīt apkārtni. Šī izrādījās ne īsti pilsēta, bet drīzāk gan miests, vai vispār sporta bāze. Centrā – pakalns ar dažām ēkām, tai skaitā arī vietējo ēdnīcu. Netālu – skaists ezers, un nedaudz tuvāk – dažādi sporta laukumi. Teniss, volejbols, basketbols – tas viss šeit bija. Šajā miestā mēs veikalu neatradām. Vēlāk mūs aizveda uz vietu, kur mēs tikām izmitināti. Tur izrādījās bija dažas nelieli koka namiņi, kuros bija dažas istabas. Vienā no tiem mēs arī bijām izmitināti četratā nelielā istabā, kur pat rozeti uzreiz atrast neizdevās, bet gandrīz visa pārējā mūsu delegācija – lielākā istabā. Pēc mūsu iekārtošanās notika pusdienas tajā pašā ēdnīcā. Baroja visai labi, un šajā sakarā man pretenziju nebija. Bet pēc pusdienām sākās tas, iemesls kuram mēs bijām tur – treniņi. Vakarā tika plānota pirmā lekcija par transporta uzdevumu (kam interesē, kas tas ir, lai pameklē internātā vai pajautā kādam, kas to zina). Sakarā ar to, ka vietā, kur mēs dzīvojām, datoru nebija pietiekamā daudzumā, mēs veicām nelielu (2.5 km) ceļu līdz tuvākajai skolai. Tur mūsu rīcībā nonāca datorklase ar aptuveni 10 datoriem, un arī klase, kur norisinājās lekcijas. Kā jau es minēju, viena bija plānota tieši šodien. Viņu lasīja Rūdolfs Opmanis. Tā ilga apmēram stundu, lai gan atmiņa vai sajūtas var mani pievilt. Pēc tam mēs centāmies pierakstīt stāstīto teoriju, tomēr, godīgi sakot, tas ar milzīgiem panākumiem nesanāca. Tie, kuri tomēr spēja piedabūt programmu līdz darba stāvoklim, piedalījās mini - sacensībās – katrs izdomāja testa piemēru, un vēlāk, konkrētāk – rītdien, uz tiem palaiž visas programmas. Pēc visa tā plānotā dienas programma beidzās un sākās neplānotā. Tieši – volejbols. Komandu sadalījums neuzkrītoši atgādināja valstu sadalījumu, un Latvijas komanda uzvarēja Igaunijas komandu, kurā bija arī daži no atlikušajiem latviešu delegācijas pārstāvjiem. Pēc tam visi uzreiz devās gulēt(nu, gandrīz uzreiz).

 

 31.07.2009 - Kääriku – otrā diena.

Piecelšanās, brokastis un 2.5 km. Pēc kārtas otrā lekcija (tagad es izmantošu divas nesaprotamas abreviatūras; tiem, kas grib uzzināt, kas tas ir, tādas pašas metodes kā iepriekšējo reizi) – LCA un RMQ. To lasīja Verza, un šī lekcija bija nedaudz interaktīva. Tas nozīmē, ka mēs piedāvājām savas metodes, uzlabojām vecās u.t.t. Stunda – pusotra un sākās prakse. Daži uzdevumi bija  par šo tēmu, kaut arī nodarbojāmies netikai ar to. Jā, daudzi mēģināja izdarīt tā, lai vakardienas programmas kaut vai sāktu strādāt. Dažiem tas izdevās, un tagad visas programmas tika palaistas testos. Uzvarēja igaunis, mana programma izgāja 3/5 testu. Nu lai paliek! Tad 2.5 km., pusdienas un atkal 2.5 km. Tālāk – sacensības, kuras tika veidotas no „īsiem” uzdevumiem, analoģiskas tiem, kas bija pagājušogad. 5 uzdevumi, diezgan īsi atrisinājumos. Daži tik tiešām risinājās ātri, tomēr par dažiem varēja padomāt. Lai neuztrauktos par koda pareizību tev pat uzreiz pateica, tas ir vai nav pareizs. Tas viss ilga 2 – 2.5 stundas (īsti neatceros cik ilgi). Pirmais bija igaunis Ardi Loot (kurš pēc 2 nedēļām dabūja sudraba medaļu), kurš atrisināja visus 5 uzdevumus. Pa pēdām, 2-5 vietai draudzīgi ierindojās visa Latvijas izlase ar 2-3 atrisinātiem uzdevumiem. Ar šo programma beidzās, un kā parasti, sākās neoficiālā. Šoreiz tā bija daudzveidīgāka. Viss sākās ar atspoles spēli volejbolā, kurš diemžēl, izrādījās veiksmīgs. Pēc tam igauņu līderis, Ahto, atnesa 13 koka cilindrus, un pie tam vēl ar numuriem. Tā izrādījās bija somu spēle, kura tik tiešām bija aizraujoša, tāpēc es neslinkojot aprakstīšu visus šīs spēles noteikumus. Tātad, ir 12 cilindru, numurēti no 1 līdz 12, un viens cilindrs, garāks nekā pārējie, bez jebkāda numura, kuru es turpmāk saukšu par rungu. Spēlēt šo spēli var jebkurš naturālo skaitļu daudzuma cilvēki. Mērķis – dabūt 50 punktu. Ja tu savāc vairāk par 50, tad tevi soda, un tev paliek tikai 25. Tagad par pašu spēli. Sākumā iezīmē kādu līniju, un no tās, noteiktā attālumā, vienā kaudzē saliek visus numurētos cilindrus. Katrs iet un pēc kārtas cenšas nogāzt ar rungu cilindrus. Punkti tiek skaitīti šādi – ja tu neko neesi nogāzis (ar to tiek domāts, ka cilindrs ir pilnīgi guļus pie zemes) – 0, ja esi nogāzis vienu cilindru – tev tiek doti tik punktu, kāds ir numurs uz cilindra, bet ja tu esi nogāzis 2 vai vairāk cilindrus – tev tiek doti tik daudz punktu, cik cilindrus esi nogāzis. Beidzot arī pats galvenais noteikums – pēc sitiena cilindrus nenovieto atpakaļ, kur tie stāvēja, tos paceļ vietā, kur tie nokrita. Tātad, pie spēles beigām cilindri ar numuriem 11 un 12 nokļuvis ļoti tālu, jo sist tikai pa tiem ir ļoti izdevīgi. Protams, ka šai spēlei piemīt arī stratēģisks raksturs, kad tu nonāc pie 50 punktu robežas, un tev nedrīkst iegūt par daudz. Tik tiešām aizraujoša spēle. Tiesa, diena ar to nebeidzās. Pēc visa tā, daži vēl spēlēja dažādas intelektuālas galda spēles, konkrētāk – Genial.

 

01.08.2009 - Kääriku -  trešā diena.

Pienāca pēdējā mūsu atrašanās diena Igaunijā. Brokastis, pierastie 2.5 km. (starp citu pa ļoti gleznainu apvidu), un pēdējais pārbaudījums pirms IOI – nosacījumi, kuri bija ļoti tuvu pie kara apstākļiem. 5 stundas, 4 uzdevumi, kurām pa vienai pēc nosūtīšanas tiek iedota informācija. Ja nu vienīgi Linux nebija, rakstījām  zem Windows. Ceturtais uzdevums neizrādījās ļoti elementārs, kaut gan nebija arī grūts, un viņa atrisinājumam, man bija vajadzīgs ap stundu ilgs laiks. Kamēr mēs rakstījām, visi tie, kas to nedarīja, spēlēja dažādas spēles, par kuru eksistenci es uzzināju 2.5 mēnešus vēlāk pēc fotogrāfijām. Pēc tā, kad beidzās kontests  mums uzreiz pasludināja rezultātus. Pirmo vietu ieguvu es, otro Mārtiņš (Frolovs, Saldus pilsētas ģimnāzija, tagad LU Datorikas fakultātes students, red.), un trešo – Ardi. Šī sadaļa iznāks īsa, tāpēc, ka ar to viss noslēdzās. Visi atvadījās, mēs iesēdāmies mašīnās, un devāmies uz mājām, uz Latviju. Galu galā sakot, ar šo noslēdzās ilgais sagatavošanās etaps, mums tika dota nedēļa atpūtai, un pēc nedēļas pienāca mans galvenais vasaras notikums – starptautiskā olimpiāde informātikā.

 

( turpinājums seko)